جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان

خبرهای برگزیده اینترنت

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان

۱,۱۸۹ بازديد

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان : در برخی از مواقع دندانپزشک پس از معاینه دندان های کودک متوجه می شود که کودک نیاز به انجام ارتودنسی دارد و او را به یک دکتر متخصص ارتودنسی کودکان خوب و مجرب معرفی می کند تا روند درمان را آغاز کند.

دکتر متخصص ارتودنسى کودکان ، پس از معاینه کودک، مشکلات و ناهنجاری هاى دندانى و فکى کودک را شناسایی و ارزیابى مى کند. بسیارى از والدین تصور مى کنند که ارتودنسى تنها زمانى قابل انجام مى باشد که تمامى دندان هاى شیرى افتاده باشند و دندان های دائمى رشد کرده باشند.

اما باید به این والدین یادآور شد که بسیارى از مشکلات و ناهنجاری هاى ارتودنسى در سنین پائین قابل شناسایی بوده و در صورت درمان به موقع دیگر نیازى به درمان هاى با هزینه بیشتر و طولانى تر در بزرگسالى نخواهد بود.

بنابراین دکتر متخصص ارتودنسى اطفال در صورتى که تشخیص دهد مشکلات بیمار در همین سنین قابل درمان مى باشد، پس از تهیه عکس هاى رادیوگرافى و فتوگرافى ، انجام قالب گیرى و قرار دادن وسایل ارتودنسى در دهان کودک اقدام به درمان مى نماید.

در دوران کودکی ، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های فکی قابل تشخیص می باشد ؛ از این رو گفته می شود ارتودنسی در کودکان ، می تواند جنبه پیشگیری نیز داشته و بدین ترتیب منجر به تشخیص زود هنگام مشکلات ، کاهش دوره درمانی ، دریافت نتایج بهتر از درمان ، کاهش هزینه ارتودنسی و از این قبیل موارد شود .

بیشتر بخوانید : ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی در واقع از دو بخش " ارتو " به معنای دندان و " دنسی " به معنای مرتب کردن تشکیل شده است.

ارتودنسی یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی می باشد که در آن فوق تخصص ارتودنسی با توجه به دانش و مهارت خود اقدام به مرتب کردن دندان های بیمار می کند.

در این روش متخصص دندانپزشک از دستگاه ها و وسایل مخصوصی برای رفع ناهنجاری های دندانی بیمار استفاده می کند.

بسیارى از مشکلات در سنین پایین قابل تشخیص بوده و با استفاده از ارتودنسى متحرک قابل درمان مى باشد، چرا که کودکان در حال رشد بوده و با استفاده از رشد کودک مى توان بسیارى از ناهنجاری ها را برطرف نمود.

اما برخى از مشکلات در سنین پائین قابل تشخیص یا درمان نبوده و در سنین بالاتر نیازمند درمان با ارتودنسى ثابت مى باشند. در ارتودنسى ثابت دندان ها با استفاده از سیم و براکت ها حرکت داده مى شوند.

سن مناسب ارتودنسی کودکان چه زمانی می باشد؟

باید بگوییم بهترین بازه سنی برای ویزیت اولیه ارتودنسی کودکان ۷ سالگى می باشد،  مراجعه به دکتر متخصص ارتودنسی اطفال در این سنین باعث بهبود و رفع سریع ناهنجاری ها شده و احتمال بازگشت کمترى در پی دارد.

همچنین گاهى درمان زود هنگام ناهنجاری های دندان مانع از بروز مشکلات فکی و دندانی در آینده خواهد شد. مثلاً در کودکى که به دلیل تنگى قوس فک بالا، در هنگام بستن دهان، فک خود را به یک سمت حرکت مى دهد.

این وضعیت سبب بروز مشکلاتى نظیر رشد نا متقارن فکین و آسیب به مفصل فکى خواهد شد . بنابراین با تشخیص به موقع و درمان زود هنگام مى توان از بروز چنین مشکلاتى جلوگیرى نمود.

اما گاهى نیز درمان زود هنگام برخى از ناهنجاری ها تنها سبب  طولانى شدن مدت درمان و صرف هزینه بیشتر خواهد شد. همچنین گاهى درمان ارتودنسى چند مرحله اى و طولانى سبب خواهد شد همکارى کودک براى انجام درمان ارتودنسى از بین برود و درمان ارتودنسى ناتمام بماند.

بنابراین با مراجعه به یک دکتر متخصص ارتودنسى اطفال ، مى توان شرایط موجود را بررسى نمود و بهترین تصمیم گیرى را در مورد زمان درمان ارتودنسى گرفت.

منبع : مجله دانستنی های ارتودنسی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.