شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

روکش دندان و ارتودنسی

خبرهای برگزیده اینترنت

روکش دندان و ارتودنسی

۱,۰۸۶ بازديد

روکش دندان و ارتودنسی برای افرادی که دندان‌های نامرتب و بد شکل دارند و از این موضوع رنج برده اند بسیار مناسب است، این افراد در اغلب موارد ارتودنسی را برای زیباسازی دندان‌های خود به کار می‌برند. در این زمان ممکن است تداخل ارتودنسی و روکش دندان رخ دهد که در این مقاله به این مبحث خواهیم پرداخت. ذهنیتی که در میان عموم مردم جامعه وجود دارد این است که ارتودنسی تنها برای زیباسازی دندان‌ها مفید است اما می‌دانید نامنظم و بد شکل بودن دندان‌ها تاثیری بر روی سلامت جسم خواهد گذاشت هر متخصص ارتودنسی مجرب در جلسات مشاوره بیمار باید تمامی دلایل نیاز به ارتودنسی را برای او توضیح بدهد. متاسفانه آمار نشان داده است که افراد با دندان ‌ای نامرتب به مشکلات گوارشی زیادی مبتلا می‌شوند چرا که نمی‌تواند غذا را به خوبی بجوند. در این مقاله سعی داریم که کاربرد و مزایای روکش دندان و ارتودنسی را بیشتر توضیح دهیم.

 

بهترین روش‌های روکش دندان و ارتودنسی

هنگامی که صحبت از روش‌های ارتودنسی برای دندان‌های روکش شده به میان می‌آید، درمان ارتودنسی ایده‌آل برای دندان‌های روکش شده ممکن است به عوامل مختلفی مانند شدت ناهماهنگی یا مال اکلوژن، نوع روکش‌های مورد استفاده و ترجیحات بیمار بستگی داشته باشد. برخی از روش‌های ارتودنسی که معمولا برای بیماران دارای روکش استفاده می‌شود عبارتند از:

  • ترازهای شفاف: ترازهای شفاف، مانند اینویزیلاین، گزینه ای عالی برای بیماران دارای روکش هستند، زیرا عملاً نامرئی هستند و می‌توان آنها را برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن برداشت.
  • بریس‌های لینگوال: بریس‌های لینگوال مشابه بریس‌های سنتی هستند، اما در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند کمتر دیده شوند. این می‌تواند گزینه خوبی برای بیمارانی که روکش دارند و نمی‌خواهند بریس‌ها قابل رویت باشند، باشد.
  • بریس‌های سرامیکی: بریس‌های سرامیکی مانند بریس‌های فلزی سنتی عمل می‌کنند، اما از مواد همرنگ یا شفاف ساخته شده‌اند که کمتر به چشم می‌آیند.
  • نگهدارنده‌ها: ریتینرها گزینه خوبی برای بیمارانی هستند که ناهماهنگی جزئی دارند یا کسانی که درمان ارتودنسی 

انجام ارتودنسی بر روی روکش دندان

با توجه به آنچه گفته شد اکنون این سوال پیش می آید که آیا کسانی که روکش دندان را انجام داده‌اند می‌توانند به سراغ عمل ارتودنسی بروند یا خیر؟ مسلما این افراد از این نعمت بی بهره نخواهند بود. در زمان انجام ارتودنسی هر متخصص ارتودنسی مجرب ابتدا تمامی تصاویر لازم از دندان‌ها و فک بیمار را تهیه می‌کند تا اطلاعات کافی جهت انتخاب روش ارتودنسی و محل قرار دادن براکت‌ها را به دست بیاورد. برای مثال همین تصاویر کمک می‌کند تا ارتودنتیست بتواند در مورد دندان‌های روکش شده بهتر تصمیم بگیرد. به هر حال این دندان‌ها هم باید مرتب شوند از طرفی قراردادن براکت  بر روی روکش دندان مشکلاتی همچون عدم چسبندگی مناسب براکت بر روی دندان را دارد. لذا در این زمان ارتودنتیست باید از تکنیک‌هایی برای انجام ارتودنسی در مورد روکش دندان انجام دهد. مهمترین ترفندهایی که هر متخصص ارتودنسی مجرب می‌تواند در مورد تداخل ارتودنسی و روکش دندان انجام دهد عبارتند از:

  • گاهی اوقات ارتودنتیست لازم می‌داند از بندهای ارتودنسی کمک بگیرد تا دندان‌های روکش شده بتوانند در جریان ارتودنسی بدون آسیب به روکش، مرتب شوند.
  • اما ممکن است چند دندان کنار هم روکش شده باشند در نتیجه متخصص ارتودنسی مجرب بعد از بررسی تصاویر و عکس‌های به دست آمده از دندان‌ها صلاح می‌داند که روکش دندان‌های مجاور تراشیده شده و جدا شوند تا قرار دادن براکت به راحتی صورت گیرد. در چنین مواردی باید بعدا روکش‌ها تعویض گردد.
  • برای اچ کردن سطح باکال روکش نمی‌توان از اسید فسفوریک استفاده کرد باید از اسید HF استفاده گردد.

 

در نهایت ما به شما توصیه‌ای خواهیم داشت تا روند ارتودنسی و روکش دندان به خوبی پیش برود. پیشنهاد می‌شود در صورتی که هنوز عمل روکش دندان را انجام نداده‌اید و قصد دارید ارتودنسی هم انجام شود، ارتودنسی دندان را در اولویت قرار دهید تا تداخل روکش دندان و ارتودنسی صورت نگیرد. و یا در صورتی که نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی وجود دارد دندانی که نیاز به روکش دارد کشیده شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.