یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

سونا چيست؟

خبرهای برگزیده اینترنت

سونا چيست؟

۲,۱۲۷ بازديد

سونا از جمله مهم‌ترین مکان‌های جانبی استخرهاست؛ بنابراین معمولاً در کنار استخر تعبیه می‌شود. اهمیت سونا نیز به‌مانند جکوزی و استخر هوایی بیش از هر چیز در آب‌درمانی است. تاسیسات سونا نسبت به تاسیسات جکوزی و استخر متفاوت است باید به‌نحوی طراحی شوند که اهداف درمانی مدنظر محقق شود. تاسیسات سونا به‌طور کلی به دو دسته‌ی تاسیسات سونای خشک و تاسیسات سونای بخار تقسیم می‌شود. با توجه به کاربردها، تاسیسات سونای خشک و تاسیسات سونای بخار با هم متفاوتند.

سونای خشک 

در تاسیسات سونای خشک از هوای گرم و خشک به‌منظور افزایش دمای محیط استفاده می‌شود. بالا رفتن دمای محیط تاثیر مستقیمی بر افزاش شدت تعریق بدن خواهد داشت. بالا رفتن تعریق می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در خروج سموم از بدن داشته باشد و به این ترتیب وضع کلی سلامتی افراد را بهبود ببخشد.

دمای بالای سونا امکان دارد کسانی را که تجربه‌ی استفاده از آن را نداشته باشند تا حدی متعجب کند؛ اما نکته‌ی مهم آن است که هرچند دمای سونا بسیار بالا است، اما پایین بودن رطوبت نسبی در سونای خشک عاملی است که به انسان کمک می‌کند تا به‌لحاظ روانی شرایط تحمل چنین دمای بالایی را دارا باشد و از این لحاظ با مشکل خاصی روبه‌رو نگردد.

در عین حال باید توجه داشت که با وجود تأثیرات چشمگیر سونای خشک بر سلامتی افراد، این سونا می‌تواند اثرات مخربی برای کسانی که از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند در پی داشته باشد. پایین بودن رطوبت نسبی و بالا بودن دما عواملی هستند که ریه را تحریک می‌کنند؛ درنتیجه اگر ریه ناسالم باشد، بیماری آن تشدید خواهد شد.

سونای بخار

هدف از سونای بخار نیز همانند سونای خشک افزایش تعریق در بدن افراد به‌منظور دفع سموم و بهبود شرایط کلی سلامت افراد است؛ اما این روش نسبت به سونای خشک تا حدی متفاوت است. رطوبت نسبی در سونای بخار برخلاف سونای گرم تقریباً ۱۰۰ درصد است؛ بنابراین لازم است تاسیسات سونا به‌نحوی طراحی شوند که رطوبت ۱۰۰ درصدی مدنظر برای سونای بخار تامین شود. سونای بخار در دمای تقریبی  ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد انجام می‌شود.

با توجه به درصد رطوبت نسبی، کنترل دما در تاسیسات سونا در محدوده‌ی ذکرشده ضروری است. در صورتی که دما از محدوده‌ی ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد خارج شود و از آن تجاوز کند، می‌تواند اثرات مخربی بر پوست افراد داشته باشد و به سوختگی، تورم، تاول و… منجر گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت تعمیر و نگهداری استخر، تصفیه استخر شنا و اطلاع از جدیدترین تجهیزات استخر می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.