دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

7 تاثیر سیگار بر ارتودنسی

خبرهای برگزیده اینترنت

7 تاثیر سیگار بر ارتودنسی

۱,۲۲۳ بازديد

1. سیگار مدت زمان درمان و اصلاح را افزایش میدهد

استعمال دخانیات تأثیر مستقیمی بر عملکرد درمان ارتودنسی دارد. محتوای نیکوتین موجود در یک سیگار می تواند لکه های بد شکلی روی دندان ایجاد کند. و به خصوص اگر باند یا کش ارتودنسی سفید رنگ داشته باشید یا براکت های شما سرامیکی و همرنگ دندان باشند، ظاهر بریس و دندان هایتان به شدت بدریخت میشود. استعمال دخانیات و قلیان، به راحتی و مثل آب خوردن ترشح بزاق دهان شما را کاهش میدهد و کاهش بزاق یعنی افزایش احتمال پوسیدگی دندان، تشکیل پلاک و انواع عفونت ها.

2. سیگار نیاز به شستشوی دندان را بیشتر میکند

سیگار کشیدن به راحتی باعث تغییر رنگ دندانهای شما میشود. فراموش نکنیم که حین درمان ارتودنسی ثابت مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها سخت است و اگر سیگار هم بکشید اوضاع بدتر میشود زیرا شما مدام باید نگران بریس ها و دندان های خود باشید.

لکه های رنگی ایجاد شده ناشی از مصرف دخانیات روی مینای دندان شما تأثیر می گذارد تا جایی که لکه ها حتی با مسواک زدن منظم هم به راحتی قابل حذف نیستند. این چه چیزی را به ما میرساند؟ بله این یعنی ما برای تمیز کردن دندان ها باید هزینه بیشتری بپردازیم. یعنی اگر سیگاری باشید علاوه بر هزینه ارتودنسی شما باید هزینه شستشوی منظم و دوره ای دندان ها یا هزینه خرید مسواک و خمیر دندان و … را نیز از جیب بپردازید.

3. بیماری لثه

اگر غذا بخورید و بعد از میل کردن آن، دندان های خود را مسواک نزنید، به مرور زمان با فعالیت مخرب باکتری ها در دهان، بر روی دندان ها پلاک تشکیل میشود. عدم مسواک زدن و سیگار کشیدن به صورت همزمان با هم، باعث میشود که پلاک دندان به شدت سخت شده و تبدیل به تارتار شود. تارتار بسیار سخت است و میتواند باعث عفونت لثه و در نهایت بیماری لثه شود. تاتار تنها توسط دندانپزشک قابل حذف شدن است و با سیگار حتی بدتر هم میشود.

بیشتر بخوانید :

·         ارتودنسی پیشگیرانه

·         ارتودنسی کودکان

4. خونریزی از لثه بدترین تاثیر سیگار بر ارتودنسی

کسانی که سیگار میکشند معمولا خونرسانی ضعیفی دارند. از طرفی درمان ارتودنسی نیز میتواند کمی لثه ها را تحت فشار قرار دهد. در این وضعیت اگر سیگار بکشید ممکن است خونرسانی به لثه ها کاهش یافته، لثه ترک بخورد و دچار خونرسانی شود. به طور کلی افراد سیگاری شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه، درد شدید و مزمن در دندان ها را دارند که مجموع این ها باعث بد بو شدن دهان شخص میشود.

5. بوی بد دهان

وقتی ذرات و اجزای ریز دود وارد گلو و ریه های سیگاری ها می شود، تا ساعت ها همچنان این بو از بدن خارج نمیشود. بنابراین در طول ارتودنسی احتمال بد بو شدن دهان چند برابر میشود. مخصوصا اگر ارتودنسی ثابت استفاده کنید.

6. سرطان دهان

75٪ افرادی که از سرطان دهان رنج میبرند افراد سیگاری هستند. کسانی که سیگار میکشند و سوء مصرف الکل دارند به طور میانگین 35 درصد بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به سرطان دهان و مرگ و میر قرار دارند. (احتمالاً سرطان دهان با وارد کردن آسیب به زبان و کف دهان شروع می شود. و با کمک جراحی ، کشیدن دندان و رادیوتراپی قابل درمان است.)

7. حفره دندان محتمل ترین تاثیر سیگار بر ارتودنسی

تنباکو می تواند باعث به وجود آمدن حفره های زیادی در اطراف خط لثه شود. این حفره ها خطر افزایش عفونت را بالا میبرند و میتوانند حتی باعث لق شدن دندان شوند. فرقی نمیکند که شما تحت درمان با ارتودنسی نامرئی و متحرک یا ثابت باشید، در هر صورت کشیدن سیگار و یا قلیان میتواند چنین عارضه هایی را برایتان ایجاد کند. تصور اینکه حین درمان ارتودنسی دندان لق شود بسیار دشوار است زیرا همه چیز بر باد میرود. بنابراین لطفا حین درمان سیگار نکشید.

 

منبع : مجله ارتودنسی دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.