دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

مراقبت از لمينت دندان

خبرهای برگزیده اینترنت

مراقبت از لمينت دندان

۱,۳۶۸ بازديد

پرهیز از وارد کردن نیروی سنگین بر دندان ها: 

به منظور ماندگاری طولانی تر لمینت دندان  باید از اعمال نیروهای سنگین و مستقیم بر آن ها خودداری کرد. به این معنا که عاداتی مانند: جویدن ناخن، بین دندان قرار دادن اجسام سخت مانند گیره ی سر و خوردن یخ باید کنار گذاشته شوند و از گاز زدن مواد خوراکی سفت مانند هویج خام و غیره باید اجتناب گردد.

 کنترل سایش شدید دندان ها بر هم:

دندان قروچه یا براکسیزم نیرویی بسیار بالاتر از نیروی معمول جویدن بر دندان ها وارد می کند و در نتیجه لمینت ها را در خطر شکستگی قرار می دهد. در تحقیقی که در سال 2012  انجام شد، این ریسک شکستگی تا هشت برابر بیشتر ارزیابی شده است.

بعضی از افراد شاید قادر باشند که براکسیزم خود را به نحو موفقیت آمیزی در طول روز کنترل کنند، اما در حین خواب این عمل غیرممکن است. در نتیجه چنین افرادی نیاز به استفاده از نایت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمینت ها به حداقل میزان رسیده و ماندگاری آن ها طولانی تر گردد.

محدود کردن مصرف مواد دارای رنگدانه:

مورد دیگری که بر کیفیت زیبایی لمینت ها اثرگذار است، نوعی از رنگ پذیری به نام رنگ پذیری لبه ای است. با اینکه لمینت ها از سرامیک ساخته می شوند و در مقابل رنگ پذیری کاملا مقاوم هستند، اما آن ها با سمانی که رزینی بوده و قابلیت تغییر رنگ را دارد به دندان ها چسبیده می شوند. در نتیجه اگر سمان حدواسط بین دندان و لمینت دچار تغییر رنگ شود، در لبه های ونیر ها این تغییر رنگ قابل مشاهده خواهد بود.

دو راه حل برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد:

1 – بهداشت دهان مناسب و حذف کامل پلاک میکروبی

2 – به حداقل رساندن مصرف موادی که تغییر رنگ خارجی بر روی دندان ها ایجاد می کنند مانند مصرف سیگار و مایعاتی چون چای، قهوه و نوشابه های رنگی

 به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت های بسیار بالا و پایین:

قرار گرفتن ونیر سرامیکی بر روی دندان ساندویچی از سه ماده ی مختلف ایجاد می کند: مینای سطح دندان، سمان چسباننده و ونیر سرامیکی هر کدام از این مواد در حرارت های مختلف به میزان متفاوتی منبسط و منقبض می شوند. در نتیجه بهتر است مصرف مواد بسیار گرم و یا بسیار سرد را محدود کرد تا با گذشت زمان ونیرهای سرامیکی به نقطه ای نرسند که دچار ترک و یا شکستگی شوند.

کنترل عادات مخربی که موجب تحلیل لثه ی دندان های لمینت شده می شوند:

تحلیل لثه علتی است که بر طول عمر لمینت ها اثر دارد . در هنگام ساخت لمینت ها، لبه ی آن ها در حد لثه و یا به میزان بسیار کمی زیر لثه قرار می گیرند. اگر لثه ها دچار تحلیل شوند، هر چند عملکرد خود لمینت هیچ مشکلی نداشته باشد اما ظاهر ناخوشایند آن باعث می شود که نیاز به تعویض آن بوجود آید.

برای مطالعه بیشتر:

ایمپلنت دندان

دانستنی های دهان و دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.