دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

علت فاصله افتادن بين دندان ها: چه عواملي باعث ايجاد شكاف بين دندانها مي شود؟

۱,۳۷۵ بازديد

شکاف یا فاصله بین دندان ها در اصطلاح دندانپزشکی به دیاستما مشهور است. دیاستما یا همین فاصله ها معمولا بین دو دندان جلویی در فک فوقانی دیده میشود. اما این فاصه تنها در بین این دو دندان وجود ندارد و اساسا بین هر دو دندان در هر بخشی از دندان ها ممکن است چنین چیزی ببینیم. دیاستما معمولا در میان کودکان شایع است اما بزرگسالان نیز میتوانند چنین چیزی داشته باشند. دلایل مختلفی برای ایجاد فاصله بین دندان ها وجود دارد که در ادامه با برخی از مهمترین علل آن آشنا خواهید شد:

عدم تناسب استخوان فک با دندان ها 

اگر بین اندازه استخوان فک و اندازه دندانها ناسازگاری و ناهماهنگی وجود داشته باشد (مثلا یکی از آنها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد)، در این صورت فضای اضافی بین دندانها یا شلوغی دندان ها را تجربه خواهید کرد. (نکته: به طور معمول یک تناسب منطقی بین اندازه دندان ها و فک وجود دارد)

از دست دادن یا کشیدن دندان

گاهی اوقات ممکن است یکی از دندان ها کشیده شود یا به طور کلی بمیرد. در این صورت یک جای خالی در روی لثه ایجاد میشود. ما کاری به این جای خالی نداریم زیرا میتوانیم با روش های مختلفی مثل ایمپلنت دندان، بریج و یا پروتز دندان آن را پر کنیم. اما اگر این جای خالی پر نشود، دندان های مجاور به سمت این جای خالی حرکت میکنند. بنابراین بین  سایر دندان ها فاصله می افتد.

برای مطالعه بیشتر: هزینه ایمپلنت

بزرگ شدن زائده لبیال فرنوم

لبیال فرنوم همان بخشی از دهان است که لثه های فک بالایی در بخش جلو را به بخش داخلی لب بالایی متصل میکند. این فرنوم یک زائده کوچکی است که اگر لب خود را بالا بدهید به راحتی قابل مشاهده است. زمانی که این زائده بزرگ شود میتواند بین دو دندان جلویی قرار گرفته و باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. این مشکل با کمک عمل جراحی و ارتودنسی دندان قابل حل است.

عادات بد کودکی

عادات بد کودکی مانند مکیدن انگشت شست می تواند دندانهای جلو را بیشتر به سمت خارج هل دهد و باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. علاوه بر مکیدن انگشت شست، مکیدن بیش از حد پستانک ها نیز میتوانید چنین نتیجه ای به دنبال داشته باشد.

عفونت و بیماری

عفونت لثه و در نهایت بروز بیماری لثه میتواند بسیار خطرناک باشد و به هیچ عنوان نباید به آن بی توجهی شود. بیماری لثه باعث ضعیف شدن و یا تحلیل رفتن استخوان فک میشود. استخوان فک در نقش حامی و پشتیبان زیر لثه ها قرار دارد. آسیب وارد شدن به لثه و استخوان نیز میتواند علت ایجاد فاصله بین دندانها باشد.

برای مطالعه بیشتر : دانستنی های دهان و دندان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.