شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

سيستم آبگذر و پمپاژ در تاسيسات استخر

۲,۳۱۵ بازديد

سیستم آبگذر

از جمله تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا بخر و خشک می‌توان به سیستم آبگذر در آن‌ها اشاره کرد. سیستم آبگذر نقشی کلیدی در سازه‌ی استخر دارد. آب در استخر باید یک چرخه‌ی تصفیه استخر را طی کند. حرکت آب به‌واسطه‌ی سیستم پمپاژ اتفاق می‌افتد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. آب در حین حرکت باید از چند آبکش عبور کند تا آلودگی‌هایش زدوده شود. آب‌کش‌ها معمولاً در نقاط عمیق استخر تعبیه می‌شوند.

از آن‌جا که امکان دارد دست، پا، یا موی شناگران در آبکش‌های گیر کند، درپوش‌های مخصوصی نیز برای آبکش‌ها تعبیه شده است. این درپوش‌ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌نمایند. علاوه بر آبکش‌ها، در سیستم آبگذر استخر از کف‌گیرها هم استفاده می‌شود.

کاربرد کف‌گیرها در استخر تقریباً با آبکش‌ها مشابه است؛ تفاوت کف‌گیرها آن است که برخلاف آبکش‌ها نزدیک به سطح و در ۱۰ سانت بالایی استخر قرار می‌گیرند و آب را از قسمت‌های بالایی به داخل استخر می‌کشند. به این ترتیب آلودگی‌ها، گرد و غبار، مو، مواد زاید، روغن ضد آفتاب و… با کف‌گیرها از آب جدا می‌شود.

سیستم پمپاژ

از دیگر تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا بخار و خشک می‌توان به سیستم پمپاژ در آن اشاره کرد. سیستم پمپاژ درواقع عملکردی به‌مانند قلب در بدن انسان دارد و به همین خاطر است که از جمله مهم‌ترین بخش‌های یک استخر ارزیابی می‌شود. پمپ آب را بین استخر و موتورخانه به جریان می‌اندازد و درواقع، اصلی‌ترین نقش را در جابه‌جایی آب در استخر ایفا می‌کند.

پمپ‌ها بر اساس نوع استخر و نیز نرخ تعویض آب انتخاب می‌شوند. نرخ تعویض آب خود تابعی از نوع و حجم استخر است. منظور از نرخ تعویض آب زمان تامین آب استخر توسط پمپ از طریق فیلتراسیون است. از معروف‌ترین پمپ‌ها می‌توان به پمپ‌های گریز از مرکز اشاره کرد که خود یک‌طبقه یا چندطبقه هستند.

معمولاً در استخرها از پمپ‌های گریز از مرکز یک‌طبقه استفاده می‌شود. این پمپ‌ها باید بتوانند حداقل سه مرتبه در روز آب استخر را سیرکوله نمایند. مقصود از سیرکوله کردن به گردش در آوردن و جابه‌کردن یک سیال در یک محیط بسته است. پمپ‌های سیرکولاتور زیرمجموعه‌ای از پمپ‌های سانتریفیوژ به‌شمار می‌روند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت استخر ، تعمیر و نگهداری آن و تچهیزات استخر می توانید از کارشناسان تام استخر مشاوره بگیرید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.